Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

17 Januari 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve Allemaal!

Zaterdag 13 januari. Een bewogen nachtje gehad met een kotsende jongen in mijn kamer die er om 3u ‘s nachts uit is gegooid. Weinig geslapen maar die gozer heeft het hostel 200 dollar moeten dokken wat wel heel grappig was en waardoor onze kamer de nacht en het ontbijt gratis kreeg. Een nacht die je liever niet meemaakt en zeker niet als je de dag daarna negen uur moet reizen haha. Maargoed als dat alles is... Al met al rond 10u vertrokken. Op naar een nieuwe stad, Ho Chi Minh, en vooral: een nieuw land, Vietnam. Ik had met Emily samen de bus en we hadden hetzelfde hostel geboekt. Na drie keer van bus te zijn gewisseld vóór de grens en twee keer ná de grens kwam ik in mijn laatste bus, een ‘nightbus’, super chill. Smalle, maar relaxte, liggende stoelen, een flesje water en een dekentje. Zo ging ik mijn busreisje wel doorkomen! In de bus nog een ander Nederlands meisje ontmoet, Astrid, die had een ander hostel. Op zich niet zo raar aangezien Ho Chi Minh niet bepaald de kleinste stad is. Ondanks mijn kort nachtje helaas niet heel veel geslapen dus toen ik rond 22.30u ‘s avonds in mijn hostel aankwam, na een uiteindelijke twaalf uur durende reis, was ik best gesloopt. Even geïnstalleerd daar en vlug gaan slapen.

Zondag 14 januari. Zonder wekkertje en een goeie nachtrust werd ik om 9.15u wakker. Meteen gaan ontbijten. Een baguette met een gebakken eitje. Banaantje. Heerlijk. Zat bij de prijs inbegrepen dus ik had niks te klagen! Emily was blijkbaar al vroeg wakker, had al ontbeten, en ging alvast op pad. Ik heb daarna Astrid gecontact en om 11u hadden we afgesproken vlakbij het park. Toen ik in het park aankwam zat er een mega grote leguaan. Wat een mooi gaaf groot beest! Na een paar foto’s te hebben gemaakt snel doorgelopen naar Astrid!
We wilden de stad gaan verkennen. Eerst wilden we naar het War Museum en daar lekker heen gewandeld. Tijdens deze wandeling ons verbaasd over de drukte en de hoeveelheid scooters. Verbazing is misschien een groot woord want ik had al wel filmpjes gezien van hier maar wel heel bijzonder.
Het War Museum was best groot met drie verdiepingen en oorlogsvoertuigen buiten. De foto’s binnen en de gevangenis buiten met foto’s waren heel indrukwekkend maar toch was het heel anders dan Cambodja. Ik wist er misschien wat minder vanaf en was wat moe maar ondanks dat was het hier in Vietnam veel meer op het toeristische gebaseerd had ik het idee. Er was ook een heel anders sfeertje en geen audiotour wat ik ook minder vond. Alleen wat foto’s met soms een beetje tekst.
De oorlogsvoertuigen buiten vond ik wel echt gaaf. En dat klinkt dan misschien harder dan ik bedoel, want waarvoor ze zijn gebruikt is natuurlijk nooit tof maar de voertuigen op zich vind ik wel echt gaaf.

Na het museum zijn we nog via een Kathedraal en een Post Office gelopen. De Kathedraal stond voor een deel in de steigers dus das dan sunt maar wel heel mooi verder! Het Post Office was echt groot! Een geel met groen gebouw, niet per se een mooie kleurencombinatie in eerste instantie maar toch vond ik het een mooi gebouw om te zien. Zeker ook vanbinnen. De tegeltjes op de grond. Het plafond. De klokken met verschillende tijdzones. Het had echt wel iets!

Na een rondje stad zijn we geëindigd op de Ben Thanh Market. Hele grote markt van eten tot kleren tot souveniertjes. Veel mensen. Toch leuk en veel gelachen! We kenden elkaar pas sinds die ochtend maar hadden eigenlijk meteen al wel een klik en het was meteen gezellig!

Na de markt zijn we naar het hostel gegaan van Astrid, wat navraag gedaan over een aantal tours, de Cu Chi Tunnels en de Mekong Delta. We wilden dit allebei doen dus hebben samen vanuit daar de tours geboekt. We hebben even op de rooftop bar wat gedronken en daarna zijn we samen gaan eten bij een restaurantje om de hoek. Een lekkere pasta! We wilden in eerste instantie ‘s avonds nog meedoen met de kroegentocht maar waren uiteindelijk toch te moe. En aangezien we nog wat lange dagen voor de boeg hadden hebben we nog braaf een colaatje gedronken en toen ben ik terug gegaan naar m’n hostel. Ik had dat hostel al geboekt voor twee nachten vandaar. Dus nog een nachtje daar en de nacht daarna had ik geboekt in het hostel van Astrid. In het hostel nog even gezellig gefacetimed en bijgekletst met Nakske en m’n Mutti en toen gaan slapen.

Maandag 15 januari. Een rustig ochtendje waarin ik mijn tas weer had ingepakt en richting het andere hostel ben gelopen. Daar nog even gechilld en toen met Astrid wat eten ingeslagen voor de lunch. Om 12.30u werden we opgehaald om richting de tunnels te gaan. Het was vooral veel rijden die dag. Twee uur rijden, twee uur tunnels, en twee uur terug rijden. Maar we wilden het wel graag even zien!

Vietnamezen waren tijdens de oorlog super slim, bouwden tunnels om zich zo te verbergen. Er waren drie verdiepingen. Helemaal onderin waren zelfs scholen en slaapplekken. Geniaal bedacht. Ze konden daar geen hele dag blijven, na een paar uur weer naar boven anders kregen ze geen lucht meer. Bijzondere verhalen om te horen. Je kon een aantal ingangen zien en wat boobytraps hadden ze nagemaakt. Wel weer gaaf om te zien. Een tunnel hadden ze wat breder gemaakt voor toeristen, 100 meter lang. Maar na 20 meter en 40 meter was een uitgang. Alsnog vrij smal en mega heet dus na 20 meter vond ik het wel prima haha!

Toch vond ik het ook hier weer meer een toeristische bedoeling dan dat ik het idee had dat ze echt hun gehaald wilden vertellen, wat ik in Cambodja dus wel echt had.

Je had hier een secret tunnel, een ingang die ze hadden nagemaakt waar je dus in kon en dan de tunnel dicht kon doen met n soort deksel en dan een foto kon maken. Ja hier deed ik ook aan mee. Maar je kon op het terrein ook ergens schieten. Ja dat vind ik toch vrij vreemd als je weet dat daar de oorlog is geweest.
De tunnels waren wel iets wat ik gezien wilde hebben en ik vind het wel mooi om te zien hoe slim die Vietnamezen waren.

Rond 19.30u waren we terug in ons hostel. Onze tas gedumpt en een eettentje gaan opzoeken. Nog even wat rondgelopen, gerelaxt in ons hostel en gaan slapen.

Dinsdag 16 januari. Op naar de Mekong Delta! Na eerst te hebben getwijfeld ben ik toch overtuigd door Peggy en Karlijn. En ik was bang dat ik anders spijt ging krijgen. Nou ik kan nu wel vertellen dat ik dat ook had gekregen! De Mekong Delta, een tour met overnachting hadden we geboekt, je kon ook alleen een dagtour doen. We werden om 7.45u opgehaald. Het was ongeveer een kleine twee uur rijden voordat we zouden arriveren bij de Mekong Delta. Tussendoor hadden we een stop bij een aantal boeddha’s en een pagoda. Een boeddha was de gaafste die ik tot nu toe heb gezien!

Nog een stop bij een Bee Farm. Daar kregen we honing thee, erg lekker, en wat fruit. Daar kregen we ook live volksmuziek te horen, twee mannen bespeelden een instrument en in totaal twee zangers en twee zangeressen. Niet allemaal even mooi haha maar wel grappig en respect dat ze dat gewoon even doen.

Daarna door naar de rivier. Met z’n vieren in een bootje, zittend achter elkaar, en allemaal kregen we een Vietnamees hoedje. Helemaal prachtig vonden we het haha. Het was niet heel lang maar wel heel leuk. Super mooi om ons heen. Bij de eerste stop daarna kwamen we bij een Coconut Farm. Daar maakte ze onder andere coconut candy. Super lekker! Daar was ook een mega python waarmee je op de foto kon. Ja dat wilde ik wel. Super vet haha! En ze hadden daar ook een drankje waar een dode slang en schorpioen in zat. Bah bah haha.

Na een lunch op een andere locatie waar we met een grote boot naartoe gingen moesten we weer ongeveer twee uurtjes rijden. Nog zuidelijker, naar Can Tho, daar zouden we overnachten. Je kon kiezen voor een hotel of homestay. Wij hadden gekozen voor de homestay. Met z’n zevenen in totaal (van onze groep) gingen we naar Hung’s Homestay. Bij Hung, een local, en heel zijn familie. Echt super leuk. We kregen een klein huisje, de drie mannen eentje, twee andere meiden in eentje en Astrid en ik in eentje. Te schattig was het. Twee bedden met klamboe, een eigen wc en douche. Weliswaar koud water maar dat is in sommige hostels ook. Zo luxe als dit hadden we niet verwacht en helemaal leuk! We zaten aan een soort klein riviertje met een super schattig tafeltje met twee ministoeltjes voor elk huisje en omringd door bomen. Zo leuk was het. We hadden een klein half uurtje om even onze spulletjes weg te leggen en moesten dan terug komen om te eten. Een grote ruimte, open, hangmatten aan een kant, verder allemaal gezellige ronde tafels. We begonnen met spring rolls maken. De inhoud hadden ze al gemaakt daarvoor. We moesten het leggen op een rijstvelletje en dan wel zelf oprollen. Daarna mochten we ze mee frituren. Super leuk om dit keertje te doen. Daarna kwamen we terug en was de tafel helemaal volgezet met eten. Tofu in een heerlijke verse tomatensaus met mini stukjes groente erin. Boontjes. Rijst. Vis. En we mochten onze eigen fresh spring rolls maken. Rijstvel, sla, komkommer, tomaat, (koude) noodles. En dan rollen maar. Super leuke ervaring en erg lekker! Daarna lekker smullen van alles. We kregen ananas na en daarna een local drankje, rice wine. Ze ‘schonken’ het in uit een zakje met een stokje, zoals de eetstokjes van daar. Ze maakte daarmee een gaatje en door het stokje eruit te halen liep de drank er uit. Erg grappig. Uit een shotglaasje moesten we het drinken. Niet zo gek want het leek op sterkte drank, het was echt heftig! Niet mega lekker maar het zakje moest op haha! Daarna nog lekker even in de hangmat gelegen en gaan slapen.

Na een heerlijk nachtje te hebben geslapen zaten we om 6.30u aan het ontbijt. Een baguette met jam en een la vache qui rit kaasje. Wat wil een mens nog meer. Een lekker banaantje nog en een bakje (te sterke) koffie. Wat een lieve familie. Wat een ervaring!

Daarna moesten we een stukje op de boot en daar stapten we over op een grotere boot, weer terug bij de rest van de groep die allemaal in hotels zaten, ongeveer 25 man. Die hadden zeker wat gemist!!
Vanuit daar gingen we naar de floating market. Alleen maar groente en fruit. Tomaten, ananas, pompoenen, mango’s. Noem maar op. Echt leuk! Ik heb daar ook een heerlijke verse ananas op! Na de floating market doorgevaren naar de volgende stop. Daar zijn we met de groep gaan fietsen rondom t eilandje (zoals onze gids, Bin, oftewel Bin Bin, het noemde). Door smalle paadjes midden in de mooie natuur. Wel wat anders dan de smalle straatjes van Bangkok! Tussendoor nog gestopt bij een blijkbaar typisch Vietnamees tempeltje. Twee leeuwen aan de voorkant. Verder allemaal boomstronken en takken daar. Mooi om te zien! Daarna weer terug gefietst naar waar we waren gestart en daar hadden ze ook veel fruitbomen. Mango’s, dragonfruit, passievrucht en nog een aantal vruchten. Daar kon je ook slangen, ratten, kikkers en slakken eten. Ik heb slang en kikker op. Slang is echt super taai, de kikker was eigenlijk best lekker!

Vervolgens met de boot door naar een Rice Noodle Factory. Alles was daar handgemaakt. Eerst vellen en toen noodles. Interessant om zo te zien! Daarna konden we een typische Vietnamese noodle pizza proeven, erg lekker!

Als laatste nog een klein stukje met de boot, lunchen, en de bus in, terug naar Ho Chi Minh! Rond 17u waren we weer terug in town. Wat een tour. Totaal geen spijt van gehad. We hadden eigenlijk verwacht dat we meer zouden varen, zeker in zo’n mini bootje, maar ondanks de andere verwachtingen was het echt super!! Vooral ook van de homestay hebben we echt genoten, dat doe je niet zomaar op die manier!

Nog even onze backpack herpakt in het hostel en wat gaan eten. Nu zitten we in de bus richting Mui Ne. Strand! Komende twee dagen daar, misschien dagje langer, ligt aan het weer en hoe het bevalt. De kans is groot dat het drie dagen wordt haha! Astrid zit in een ander hostel, de mijne was al vol. Zij heeft wel een 3 maanden visum dus blijft op elke plek langer dan dat ik blijf maar we zien elkaar vast nog wel! Leuke dagen gehad samen!
Nu ga ik slapen haha! Rond 1u komen we aan, dan snel weer slapen om vervolgens morgen lekker bij het zwembad neer te ploffen!

Liefs Maart

  • 17 Januari 2018 - 17:21

    Mutti:

    Mooi Maart..... in combi met de foto's weer dik genieten. XX

  • 17 Januari 2018 - 17:21

    Mutti:

    Mooi Maart..... in combi met de foto's weer dik genieten. XX

  • 17 Januari 2018 - 18:33

    Tante Daan:

    Geweldig verslag weer mop! En dat Vietnamese hoedje en die slang staan je goed. Nog steeds flink aan het genieten, heerlijk. Liefs en dikke kus

  • 17 Januari 2018 - 20:24

    Yvonne:

    Hoi Maartje,geweldig,wat een verhalen weer,nu "begrijp" ik de foto's ook beter en ga ik die weer opnieuw bekijken!Dag hoor,liefs van ons.

  • 17 Januari 2018 - 22:29

    Hester:

    Die leguaan.... Brrr. Heb er nachtmerries van ;-)

  • 17 Januari 2018 - 22:32

    Lucie:

    Wat een onderneming weer Maartje. Het verbaast me wat je in een paar dagen allemaal doet. En weer leuke mensen ontmoet. Fijn dat je geregeld foto’s plaatst zodat onze voorstelling nog groter wordt. Ga nu lekker uitrusten en genieten aan het strand.

  • 18 Januari 2018 - 07:32

    Susan:

    Mooi weer hoor!
    Wat kun jij toch goed schrijven.
    Leuk om te lezen hoe je het ene met het andere land vergelijkt en vooral ook overal het mooie van oppikt! ( alhoewel die oorlogsverhalen niet mooi zijn maar wel rete interessant)
    Slaap lekker en geniet er weer van....
    X

  • 18 Januari 2018 - 09:01

    Anita:

    Hi lieverd, hoe ga jij hier ooit nog wennen, wat een reis is het toch.....zit hier met code oranje je verslag te lezen Haha. Das ff wat anders. Kreeg wel de kriebels van die tunnels, tjee alleen bij de gedachten kreeg ik het al Spaans benauwd , om in zo,n gat te kruipen. Je kan je bijna niet voorstellen dat zulke dingen echt gebeurt zijn toch? Je ziet er geweldig uit, de fun straalt van je gezicht. Happy happy. En zoveel leuke mensen om je heen, vakantieadresjes verzamelen. Ge wit nie waor het goed veur is hahaha. Lekker chillen en keep in touch. Liefs van ons.

  • 18 Januari 2018 - 10:00

    Jose :

    Super gaaf jij kan straks niet meer wennen in Nederland.

  • 18 Januari 2018 - 14:43

    Ans:

    Hoi hoi, wat een verhaal weer zeg, steeds erg leuk om te lezen. Sommige dingen zijn zo herkenbaar van wat Dave en Joyce meegemaakt hebben. Ontzettend leuke ervaring weer en heel leuk om je zo enthousiast te horen over alles wat je ziet en meemaakt. Nou zeker lekker chillen aan het strand, groot gelijk, hoort er ook bij. Veel liefs Ans en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Maartje

Hoii lieve vrienden en familie, Via deze pagina zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reis door Azië! Liefs Maartje

Actief sinds 29 Nov. 2017
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 11344

Voorgaande reizen:

06 December 2017 - 07 Maart 2018

Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

Landen bezocht: