Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Koh Tao

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

28 Februari 2018 | Thailand, Koh Tao

Lieve Allemaal!

Alweer even geleden maar het duurde even om alles op papier te zetten en het goed te omschrijven. Duiken. Wat een ervaring. Wat een feest. Een nieuwe hobby heb ik gevonden!!!

Zondag 11 februari. Om 17.30u moest ik me melden, de duikcursus zou gaan beginnen! Mijn instructrice was Lisa, bijna 26, echt een topwijf die oorspronkelijk uit Oss komt. Maar ze woont al heel lang niet meer in Nederland, al heel lang aan het reizen, heel lang in Australië gewoond en nu dus op Koh Tao!
Ons groepje bestond uit vier man. Jeroen, mijn buddy van eind twintig, toffe vent! En het Nederlandse stel dat ik op de boot heb leren kennen, Koen en Nienke, van begin twintig. Vreemd stel haha maar wel heel aardig. (Lotte wilde niet mee duiken dus die heb ik tijdens m’n cursus overdag steeds niet gezien.) We begonnen met een voorstel rondje en daarna moesten we bijna drie uur filmpjes kijken, theorie. Lekker met mijn concentratie haha maargoed dat hoorde er ook bij!
Tegen 21u klaar en toen zag ik eindelijk Lotte! Fijn om na zo’n lange tijd een vertrouwd gezicht te zien! Was echt top! Samen een drankje gedaan, nog even gechilld en toen gaan slapen. Allebei wel redelijk moe van de reisdag.

Maandag 12 februari. Na een ontbijtje moesten we ons om 9u weer bij Lisa melden. Weer een theorie lesje. Maar wel te doen en het was heel gezellig. Ondanks dat Lisa al zo lang in het buitenland zit is ze het Brabantse niet verleerd dus heerlijk haha! Na de theorie hadden we even tijd om te lunchen en rond 12.30u moesten we weer terug zijn.

Duikspulletjes pakken en richting het zwembad! We moesten eerst vijf minuten watertrappelen, tijdens het watertrappelen een gesprek voeren, onze hobby’s etc aan elkaar vertellen, dat was onze zwemtest haha. Stelde niet zoveel voor als je nagaat dat alle Aziaten een dag langer over de cursus doen omdat ze een dag moeten leren zwemmen haha. Daarna kregen we uitleg over de duikspullen. Wetsuit en vinnen spreken voor zich. Iedereen krijgt gewichtjes om, voor het drijfvermogen. Is voor iedereen anders. Ligt onder andere aan lichaamsbouw en spieren. Verder nog uitleg gehad over de tank, wat we allemaal moeten checken en hoe we de ademautomaat en zwemvest eraan moeten maken. En nog alle andere dingetjes wat erbij hoort. Masker, zwemvest zelf, van alles. Toen het zwembad in. Onder andere geleerd hoe we met ons ademautomaat moeten ademen, best handig als je dat kan. Hoe je je masker leeg moet laten lopen, maar we moesten hem ook vol laten lopen en een keer af doen onder water. We moesten ook ons ademautomaat uit doen onder water en we leerden hoe je die dan zo snel mogelijk weer terug in moest doen. In het begin was het nog best een beetje spannend maar toch voelde ik me wel op me gemak en bij Lisa voelde alles veilig dus dat was wel een fijn gevoel! Rond 16u/16.30u waren we klaar. En klaargestoomd om de volgende dag de zee in te gaan heuj!

Nog lekker even in de zon gelegen en gaan douchen en ‘s avonds gingen we met een groep eten, paar meiden die net hun advanced hadden afgerond, Lisa en haar vriend Remco, Koen en Nienke, Jeroen en z’n reismaatje Mariska en Lot & ik. Nog een drankje gedaan en toen gaan slapen.

Dinsdag 13 februari. Om 6.30u zouden we met ons groepje en Lisa gaan ontbijten. Weer wat dingetjes doorgesproken en daarna gingen we onze tassen inpakken met duikspullen en de boot op!
Eerste duikplek was Mango Bay. Rond 8.30u lagen we in het water, onze eerste duik! Ik had verwacht dat het heel anders zou zijn dan in het zwembad, vanwege de diepte, maar het is gewoon precies hetzelfde. Alleen moet je meer je oren klaren. Ik was verbaasd hoe ontspannen ik was. Zo chill. De eerste duik was voornamelijk wat oefeningetjes doen. Masker vol laten lopen. Drijfvermogen oefeningetjes. Ademautomaat uit. Sommige oefeningen waren hetzelfde als in het zwembad maar je moest het ook in het diepe kunnen zonder in paniek te raken. We hadden geluk met ons groepje want iedereen was zo ontspannen. Na de oefeningetjes verder gaan duiken, maar de eerst plek was nog niet heel mooi. Maar voor een eerste plek prima. Na ongeveer drie kwartier weer boven. Terug de boot op en toen gingen we naar een andere duikplek: Twins. Daar was het zoveel mooier. Goed zicht. Genieten. Ook weer wat oefeningetjes moeten doen. Lisa wilde alle oefeningetjes in de eerste drie duiken doen zodat duik vier alleen maar duiken zou zijn!

Rond de middag waren we weer terug bij Ban’s. Wat is duiken gaaf. Je voelt ie zo vrij. Het is zo relaxt. En na die dag wist ik al dat ik na mijn Open Water door wilde gaan voor Advanced! ‘s Middags hadden we nog wat theorie en daarna ons examen. Iedereen was ruim geslaagd! ‘s Avonds weer met z’n allen gegeten, een drankje gedaan en weer op tijd gaan slapen.

Woensdag 14 februari. Om 6.30u was iedereen weer present. Samen ontbijten en we hadden weer de ochtendboot. En we kregen een cameraman mee. Super gaaf. Normaal gaat die mee met de grootste groep maar die wilde t niet en Lisa was er snel bij en had gevraagd of hij met ons mee wilde omdat ze wist dat wij daar wel enthousiast over waren. Jody, een super enthousiaste man uit Wales, was onze cameraman voor die dag.

We gingen eerst weer naar Twins, maar dan een ander gedeelte. Die dag ervoor gingen we maar tot twaalf meter en nu naar de achttien. Weer super helder en goed zicht. Nog een navigatie oefening moeten doen en t masker af. Wel leuk voor op de film haha. Weer genoten.
Bij duik vier gingen we naar White Rock. De laatste duik van de Open Water. Alleen maar duiken, geen oefeningen, genieten. White Rock was het gaafste van alles. Roggen, super gave vissen. Mooie afsluiter van Open Water!

Rond de lunch waren we weer terug bij Ban’s. Vrije middag die we door hebben gebracht bij het zwembad. En weer even lang met Lot aangezien die niet mee ging duiken en ik haar dus weinig zag overdag.

Om 18.30u hadden we afgesproken bij het restaurant van Ban’s. Ons logboek helemaal ingevuld, met daarin welke duiken we hebben gemaakt, waar, wat we hebben gezien etc. Daarna de film gekeken. Iedereen was helemaal enthousiast en we wilden de film allemaal kopen. Als jullie ‘m zien snappen jullie wel waarom haha! Daarna weer gezellig met z’n achten gegeten, Lisa en Remco, m’n groepje, Mariska en Lotte. Nog wat biertjes gedaan na het eten en toen lekker gaan slapen!

Donderdag 15 februari. Eindelijk een beetje uit kunnen slapen haha. En om 10.30u moesten we weer verzamelen. Iedereen ging door met Advanced dus super leuk! Weer een beetje theorie, tijdens het ontbijt, en rond 12.30u de boot op. Onze eerste duik zou de duik zijn naar de Zatte Kut. Officieel schrijf je Sattakut en dat is de duik naar een scheepswrak van de Tweede Wereldoorlog. Maar Zatte Kut klinkt wat beter natuurlijk haha!
Ik dacht dat ik dit echt eng zou vinden zo’n mega schip onder water maar het was echt heel gaaf. Mega groot kanon aan de voorkant er bovenop. Echt heel gaaf. Lisa had een zaklamp meegenomen dus die scheen ergens bij het schip naar binnen waar een mega vis zat en andere kleine dus was weer tof! Niet een duik die ik per se meer zou willen doen maar om het een keer te zien was echt heel gaaf.

Bij duik twee van die middag gingen we naar Buoyancy World. Oftewel de speeltuin. Ringen, soort klimrek, bogen. Daar gingen we spelen met ons drijfvermogen dus moest je ergens onderdoor, doorheen of overheen zonder iets aan te raken dus was wel grappig! En nog wat koprollen gemaakt onder water en we moesten op ons kop gaan staan, veel gelachen haha. En lachen is niet ideaal met zo’n ademautomaat in haha maar we hebben veel gelachen. Daarna nog gewoon gedoken en vissen gespot. Weer hele gave dag!
‘s Avonds weer gegeten met z’n allen, nog wat rondgelopen bij de kraampjes, genoten van live muziek, drankje gedaan en lekker gaan slapen.

Vrijdag 16 februari. Een chill ochtendje bij het zwembad en om 12u moesten we weer present zijn. Samen wat geluncht en tegen 13u de boot op en een uurtje later lagen we weer in het water. Onze eerste duik van die dag was Chumphon. De diepteduik. (Al was de Zatte Kut al zeker 27 meter. Een verplichte duik van Advanced is een diepteduik. Officieel is dat ook al bij twintig meter maar rond de dertig meter kun je soms raar gaan doen haha. Net alsof je hartstikke stoned bent bijvoorbeeld. Dus bij Ban’s gaan ze allemaal naar de dertig meter. We gingen dus eerst naar de bodem toe, we moesten weer op onze knietjes gaan zitten en van tevoren hadden we afgesproken om een telspelletje te doen om te kijken of iedereen nog helder was. Je moest aanvullen tot elf. Iedereen van ons was nog helder. Wel jammer eigenlijk haha want we hoorde van Lisa dat er ook wel eens iemand is geweest die z’n ademautomaat uit deed en de visjes kusjes wilde geven haha. Dan kun je dus niet dieper dan een bepaalde diepte maar bij ons was iedereen nog helder. Ze had ook een ei meegenomen en het was eigenlijk de bedoeling om over te gooien maar het waren teveel vissen haha en toen ze het ei kapot maakte blijft het eigeel heel maar de vissen gingen er allemaal tegelijk op af. Wel grappig om te zien. Verder had ze nog iets eetbaars meegenomen wat we dagelijks eten maar we wisten van tevoren niet wat het was. Toen we boven kwamen moesten we het raden. Maar rood is de eerste kleur die verdwijnt onder water dus je moest vooral op de structuur letten. We dachten wel aan een vrucht maar hadden het allemaal niet geraden. Verder was het daar super mooi om te duiken. Heel veel Giant Groopers, Barracuda’s, grote scholen vissen. Echt gaaf.

De tweede duik van die dag gingen we naar Red Rock. Een grote puntachtige rots. Wel heel breed. En in het midden een spleet. Hier hadden we onze navigatieduik. Ook een verplichte duik van de Advanced. Nou een ding weet ik wel een kompas hoef je aan mij niet te geven haha. En Jeroen was ook geen held. Maar we hadden afgesproken met Lisa dat we na tien minuten onze duik alleen af mochten maken. Dus voordat we naar beneden gingen moesten we even kijken op hoeveel graden de boot lag en we moesten wel een safety stop van drie minuten maken voordat we naar boven gingen. Dus na tien minuten ging Lisa weg en mochten we onze eigen weg gaan. Koen en Nienke gingen de andere kant op en Jeroen en ik dan samen als buddy’s. We zijn om heel de rots gegaan en in de spleet nog toffe vissen en roggen gezien dus was weer een geslaagde duik. En we kwamen dichtbij de boot uit dus nog aardig gedaan. Nienke en Koen een heel stuk verder dus die moesten nog flink zwemmen naar de boot. Die waren verkeerd gezwommen dus hadden ook niet eens een toffe duik gehad haha. Wij zijn gewoon bij Red Rock gebleven, daar was het gaaf genoeg. Zij wilden richting n ander stukje wat kon maar het kompas hebben ze in ieder geval niet goed gebruikt haha.

Iets na 17u waren we weer terug, snel wat eten, want om 18u moesten we weer de boot op om onze laatste duik van Advanced te doen: de nachtduik! Lisa kon helaas niet mee, die was te verkouden en had te veel last dus we kregen een andere instructeur mee, Yannick, een Duitser. Toffe gast en de tekens onder water zijn allemaal hetzelfde dus dat maakte geen verschil. Wel jammer om het niet met Lisa af te sluiten maar gezondheid gaat voor! Bij de nachtduik ga je wel gewoon ‘s avonds het water in maar na 18.30u is het al donker dus het effect is hetzelfde. Rond 19u gingen we het water in. Iedereen een zaklamp, super vette ervaring. Overal alleen kleine lichtjes, veel roggen zien zwemmen, bij de dagduiken zitten die vaak verstopt. We hadden met ons groepje een tijdje onze zaklampen uit gedaan zodat we heel veel plankton konden zien. Echt een hele gave duik!!

Rond 20.30u waren we weer terug bij Ban’s, het logboek weer helemaal bijgewerkt met Lisa en een biertje gedronken en toen gaan douchen en slapen. Rete gaar was iedereen. Maar weer een hele gave geslaagde dag!

Zaterdag 17 februari. De laatste dag Koh Tao. We wilden eigenlijk het eiland gaan rond touren maar we hadden geen zin meer om iets te doen. Lekker een zwembaddagje gehouden. Eind middag gaan douchen en om 19.30u hadden we afgesproken bij de bios. Lisa en Remco waren iets te laat dus hadden het gemist. Ik had geen concentratie en daarna ook niet zoveel zin meer dus bij hun gaan zitten en nog chill avondje gehad. Daarna ‘afscheid’ genomen van Lisa en gaan slapen. De volgende ochtend zouden Lot en ik om 6u de boot hebben richting Suratthani om vervolgens door te gaan naar Khao Sok.

Wat een week. Onvergetelijk. Zo gaaf. Nieuwe ervaring. Geweldig. En heel veel geluk gehad met Lisa. Die vrouw verdient een goud lintje. Zij brengt zoveel rust over en je voelt je zo op je gemak. Van moment een. Continu. Ook onder water. Geen moment onveilig gevoeld en in het begin vond ik het wel een beetje spannend om de zee in te gaan, ik dacht dat dat allemaal heel anders zou zijn als in het zwembad maar het is precies hetzelfde. Alleen wat dieper haha! Maar uiteindelijk wel goed geweest dat ik zei dat ik het spannend vond want daardoor waren wij buddy team één en zwommen wij achter Lisa, en dan zie je gewoon veel meer. Zeker bij de nachtduik.

Onvergetelijke week. En je wordt zo hecht hier in een paar dagen tijd. Afscheid hier was ook ‘zwaarder’ dan alle andere plekken... al had ik die zaterdagavond wel zoiets van ik ga misschien liever terug naar Koh Tao dan dat ik weer alleen naar een ander eiland moet. Nu op naar Khao Sok!

Liefs Maart

• 28 Februari 2018 - 19:10

Susan:

Wow Maartje, wat een gave ervaring weer! Zo vet.... om onder water in alle rust te mogen genieten van al dat moois. Fijn ook dat het je zo goed afging zeg! Nu hopen dat je regelmatig de tijd neemt en plekken vind om te duiken.... doordat ik te weinig dook is mijn brevet verlopen..... maar om op deze manier te mogen genieten van de onderwater wereld nemen ze jou niet meer af! Hopen dat je nu ook weer boven de grond gaat genieten.... en nieuwe leuke mensen/vrienden heb jij zo weer gemaakt! Geniet er weer van

• 28 Februari 2018 - 19:57

Yvonne:

Lief Maartje,wat 'n super verhaal weer! Ik heb me bescheurd van het lachen!

• 28 Februari 2018 - 20:06

Mutti:

Heerlijk om te lezen; ik ga dit nog missen Maartje! Ook dat plekje, Koh Tao, zit weer in je hart..... Zo goed van je dat je de keus hebt gemaakt daar je reis af te sluiten.... Wat een reis, wat een ervaring en wat heb je veel geleerd. En wat zijn wij trots op je ;) xx Haal er nog even alles uit daar!!

• 28 Februari 2018 - 20:32

Lucie:

Zo Maartje dat was weer een heel verslag. Je hebt ook veel te vertellen in zo’n week. Wat een ervaring en wat ben je een kanjer dat je dat allemaal durft. Je hebt gelijk dat je daar bent gebleven. Een mooie afsluiting. Nu nadert het einde een beetje. Hoop toch nog een verslag van de laatste week krijgen. Je verslagen zijn zo leuk!!

• 28 Februari 2018 - 23:50

Jose:

Gaaf Maartje, weer een ervaring erbij. Geniet nog even en van het mooie weer want hier is het ijskoud. Goede reis zaterdag en tot gauw.

• 01 Maart 2018 - 15:24

Ans:

Nou Maartje dat steek je maar mooi in je binnenzak. Geweldig. Het is zo herkenbaar die mooie verhalen. De onderwaterwereld is zo sereen en mooi. Een hele mooie ervaring en hopelijk ga je er iets mee doen. Prachtig om dit allemaal te lezen. Wij hebben in Bali en Egypte gedoken. Super, super, super. Nou geniet nog van de laatste dagen en tot snel.
    xxxx

• 01 Maart 2018 - 17:33

Anita:

kHe kleine zeemeermin, ik heb je filmpjes gezien, zo knap van je. Ik zou het denk ik niet durven.
    Het idee dat er van alles om je heen zwemt brr, maar kan me wel voorstellen dat het heel rutsgevend is.
    Je hebt er wel een leuke hobby bij, en weer een reden oom op vakantie te gaan.
    Hier in het kanaal zie je niet veel........
    Ga nog maar genieten van het heerlijk weer, hier ist koud..

Dikke kus van ons

• 01 Maart 2018 - 18:26

Tante Daan:

Lieve Maartje, bedankt weer voor een super mooi verslag. Ik hing weer aan je lippen. Wat een gruwelujk mooie ervaring heb je weer opgedaan. Hopelijk iets wat je hier ook kunt blijven doen. Foto's op FB waren ook weer top! Maak er nog een paar mooie dagen van xxxx