Kampot & Kep - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Kampot & Kep - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Kampot & Kep

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

13 Januari 2018 | Cambodja, Kâmpôt

Lieve Allemaal!

Dinsdag 9 januari. Op naar Kampot! Daar had ik zooo mega veel zin in! Om 9u weer vertrokken richting land en rond 13u was ik in Kampot en half uurtje later in mijn hostel. Super leuke, vriendelijke mensen die er werken. Een vrouw die oorspronkelijk uit Finland komt en paar mannen uit Zweden. Zijn daar allemaal blijven hangen. Ze liet me eerst de kamer zien en ze zei dat ik lekker op m’n gemakje kon doen en dat ze me wel zag verschijnen beneden voor een welkomstdrankje. Heerlijk koud tapbiertje uit een koud glas uit de koelkast. Heerlijk, dat zie je niet overal. Gezellig even gekletst en tips gekregen wat ik allemaal kon doen in Kampot en omstreken. Daarna eerst wat gaan eten in het stadje en naar een bedrijfje gegaan om mijn visum voor Vietnam alvast te regelen.

Eind middag nog even lekker gechilld in het hostel met ‘n biertje en daar een Zwitsers meisje ontmoet, het was haar laatste avond in Kampot. We zijn samen naar de Night Market gelopen, wat niet zoveel voorstelde, dus doorgelopen naar een bar waar de Finse vrouw van het hostel soms ook nog ‘s avonds werkt. Ze zei ‘s middags dat ze daar die avond moest werken dus ik vond het leuk om even een kijkje te gaan nemen! Een heel klein maar knus en sfeervol tentje. Wel iets duurder maar heerlijke tapas wat we met z’n tweetjes konden delen onder het genot van een Gin Tonic. Blijer kon je me toen niet maken haha. Feta, tapenade, tzatziki, komkommer en wortel, en nog wat andere dingetjes. Als nagerecht een Belgische chocolade mousse. Echt heel lekker gegeten en was een gezellig avondje! Nog een afzakkertje bij de bar in het hostel en toen gaan slapen.

Woensdag 10 januari. Met Emily, een Nederlands meisje die ik op The Four Thousand Island in Laos had ontmoet, contact gehad en afgesproken om samen te ontbijten. Even bijgekletst en daarna samen met een Engelse jongen, Harry, gaan touren. Ik zat die ochtend bij hem achterop. Super chill even achterop en genoten van de omgeving. We zijn gestopt bij een cave. De weg er naartoe was veel leuker dan de cave zelf haha! Ach.. wel lekker getourd en iets gezien.

Daarna wilde ik terug naar het stadje en zijn zij, na een lunch, pas na drieën nog doorgereden naar de Bokor Mountain. Ik wilde dat die donderdag gaan doen en achteraf was ik heel blij dat ik niet mee ben geweest want zij hebben mega regen en hagel gehad op de berg.
Ik heb verder een rustig middagje gehad. Beetje door het stadje gelopen. Geen mega groot en druk stadje maar wel een goed sfeertje! ‘s Avonds nog wel met Harry en Emily zafgesproken om te eten, we waren vrij laat, dus na de curry met rijst allemaal terug naar het hostel gegaan om te slapen.

Donderdag 11 januari. Mijn plan was om rond 9u een scooter te gaan huren en te gaan touren maar dat plan was mislukt haha! Ik was veel te moe en werd uiteindelijk om 10u wakker. Wel lekker een keer. Gaan douchen en toen eindelijkkkkk met Denise gefacetimed. Wat was dat weer fijn! Aangezien het tijdsverschil met Aruba vanaf hier twaalf uur is.. is het vrij lastig voor ons om een gaatje te vinden! Maar lang wachten wordt vaak beloond.. was heel fijn om d’r weer te zien!! Dus ik was eigenlijk wel blij dat m’n plannetje was mislukt en ik later wakker werd. Nadat ik klaar was en m’n spulletjes had gepakt ben ik gaan ontbijten, wat drinken gekocht voor die dag en een scooter geregeld.

Heerlijk een dagje alleen touren. Op naar de Bokor Mountain. Als je aan een stuk door flink doorrijdt kun je in een uurtje boven zijn. Maar in werkelijkheid is dat wel anders. Ik wilde genieten van de natuur, de omgeving, het was echt zo mooi overal. Tussendoor had je nog een paar stops met viewpoints. Na twee uurtjes was ik denk ik op de top. Daar even rondgelopen en daarna weer naar beneden. Het was echt helemaal super. In totaal vier uurtjes onderweg geweest denk ik. Heerlijk. Je voelt je dan zo vrij op de scooter. Windje. Prachtige omgeving. Gelukkig een goede weg. Ja dat was een zeer geslaagde middag!

Ik zou eigenlijk nog die avond met Emily en Harry gaan eten maar we konden elkaar moeilijk bereiken en zij zaten een stukje uit het centrum. Ik ben toen maar zelf wat gaan zoeken. Van de Finse vrouw had ik een tip gekregen om bij een Italiaans streetfood tentje te gaan eten in mijn straatje, Ciao. Heerlijke pizza’s en pasta’s. Ik moest denk wel anderhalf uur wachten omdat ze maar een pizza tegelijk konden bakken, maar ook dit werd weer beloond. Super super lekker. Pizza en rood wijntje en goed gezelschap. Naast mij zaten twee Franse jongens met wie ik aan de praat raakte. Gezellig, vriendelijk en spontaan. Hun pasta’s nog geproefd die ook echt verrukkelijk waren. Uiteindelijk afgesproken met ze om die vrijdag samen te gaan touren. Zij wilden toevallig ook naar de Pepper plantages. Emily en Harry wisten nog niet of ze ook wilden gaan. Wij zouden om 9u die volgende dag vertrekken en toen ik dat liet weten zei Emily dat ze samen ook zouden aansluiten.
‘s Avonds nog even gefacetimed met Pap & Mam, Tante Daan, Evi, en even met Oma & Opa gebeld. Weer even leuk en daarna gaan slapen!

Vrijdag 12 januari. Weer heerlijk weertje dus het moest een mooie dag gaan worden! Lekker met z’n vijven touren dus dat zou wel goed gaan komen! Om 9u bij mij verzameld en toen richting de Pepper plantages gereden. Via weer een mooie weg kwamen we aan bij Sothy’s Pepper Farm. We kregen eerst wat informatie over de pepers van Kampot. Kampot staat bekend om de peper vandaar. Ze hadden zwarte, witte, rode en groene. Daarna de peper plantages gaan bekijken. Het groeien van een boom duurt ongeveer een jaar en als je mijn foto’s ziet kun je zien tot hoe hoog. Daar stopt het ook. Ze hadden ook een plek waar de pepers werden gedroogd en een man was alle peperbolletjes van de takjes aan het afhalen. Alles gebeurd daar handmatig. Heel bijzonder om deze Pepper Farm te bezoeken! Echt leuk!

Vanuit hier zijn we door gereden naar het plaatsje Kep. Na een klein half uurtje waren we rond 12u daar. Kep staat bekend om de krab. Vooral krab maar eigenlijk alle vis. Er was daar een grote Crab Market. Geweldig. Je kon zelf kiezen wat je wilde hebben. Krab, garnalen, hele vissen. De hele vissen waren ze overal aan het bakken/grillen op n soort van bbq en de krabben waren nog levend en je kon kiezen welke je wilde. Wij hadden met z’n vijven twee hele vissen en anderhalve kilo krab en garnalen geloof ik. Alles bij elkaar twee dollar de man. De krab en garnalen moest je dan eerst bij van die vrouwtjes halen en daarna zocht je ‘n man op die alles ging koken en wokken met een heerlijk sausje. Die krab... zoooo verrukkelijk, beter dan daar heb ik het nog niet op. Genieten genieten genieten, wat een lunch haha!

Vervolgens zijn we naar het Kep National Park gereden, je kon daar ook in met de scooter. Het was echt prachtig. Meest smalle straatjes. Nee, geen verharde weg zoals de Bokor Mountain, maar een smal zandstraatje met stenen langs de afgrond haha. Maar echt geweldig en als je zacht en voorzichtig reed was het goed te doen. Tussendoor gestopt waar we moesten lopen naar een viewpoint. Smal, stijl weggetje. Half uur gelopen voor mijn gevoel, niet ideaal met m’n slippertjes. Maar wel super mooi bovenop! Het was het wel waard! Daarna snel door want ik wilde heel graag naar de Butterfly Garden. We dachten dat we het park uit moesten en ergens anders er weer in om daar te komen. Maar na 100 meter lag er een boom schuin over de weg, ook weer leuk om mee te maken haha. Iedereen hielp elkaar door de boom omhoog te houden en er onderdoor te lopen met je scooter. Daar waren een aantal vrouwen die zeiden dat je na 300 meter je scooter neer kon zetten en daar naar beneden kon lopen richting de Butterfly Garden. Ideaal. Harry en Emily gingen terug, die hadden er niet zoveel zin in en moesten nog iets voor hun visum en bus regelen. De Franse jongens wilden mij nog wel vergezellen en vonden het ook wel leuk dus wij richting de vlinders. We kwamen bij een huisje met een heel groot grasveld en een stukje verder was de tuin. Bloemen, een vijvertje, en afdakje met tuinset, uitzicht op de bergen. Het was zo mooi daar. Kleurrijk en het gaf je zo’n vrolijk en fijn gevoel. Daar al overal vlinders en daarna konden we de echte Butterfly Garden in. Grote overdekte ruimte, overdekt met gaas. Helemaal geweldig. Ik vind vlinders al mooi dus het was echt geweldig. Zoveel verschillende. Grote, kleine, zo kleurrijk ook weer. Echt gaaf. We konden daar ook wat drinken in n soort huisje en konden we helemaal naar boven waar je weer een mooi uitzicht had. We hoorden daar dat het allemaal van een Amerikaan was. Die hebben we ook gezien later maar niet gesproken. Zal wel een of andere rijke oude vent zijn haha. Maar de tuin lag er wel echt super mooi bij!

Daarna weer met de mannen terug gereden naar Kampot. Rond 18.30u was ik terug in ‘t stadje denk ik. M’n scooter weer ingeleverd, m’n was opgehaald en terug naar m’n hostel gegaan. Alvast wat spulletjes ingepakt omdat ik de volgende dag naar Vietnam zou vertrekken. Nog even wat gegeten met Emily en Harry, de Franse jongens waren sjaak afhaak jammer genoeg. Daarna nog wat gedronken in m’n hostel en gaan slapen!

Dit was mijn laatste verslag over Cambodja. Toch vreemd om Cambodja te gaan verlaten. Ik had weer zo’n momentje zoals vroeger. Dat je als kind na een aantal weken vakantie huilend de camping verliet. Ik moest hier weliswaar niet huilen maar ik ga Cambodja serieus nog echt missen! Wat een mooi land met lieve mensen! Veel leuke backpackers ontmoet! Geweldige tijd gehad hier!

Nu op naar een nieuw land, Vietnam, met waarschijnlijk ook veel moois en gave ervaringen!

Liefs Maart

  • 13 Januari 2018 - 16:48

    Mutti:

    Wat een heerlijk verslag weer! En zoooo fijn te lezen dat je t zo naar je zin hebt. Ik hoor dat van jou natuurlijk ook wel via whatsapp en telefoon, maar om het zo te lezen is super Maart!
    Cambodja zit in je hart.... in een mooi laatje... laat t daar maar zitten en open het laatje als je weer even terug wilt mijmeren! Heb net van je gehoord dat je aan bent gekomen in Vietnam dus de volgende avonturen staan weer te trappelen ;) X

  • 13 Januari 2018 - 16:54

    Jose:

    Wat een geweldig verslag weer Maartje, het is bijna een boekje. Leuk om te lezen dat het nog steeds zo mooi en geweldig is. Veel plezier in Vietnam en ik hoop dat je er net zo,n fijne tijd hebt als in Cambodja. Hier alles zijn gangetje gr Jose

  • 13 Januari 2018 - 17:11

    Stephan:

    Wat een avontuur zeg, de rest van je leven ben jij bezig om al deze ervaringen steeds opnieuw te beleven. En alle mooi, fijne en lieve mensen die je overal ontmoet..... jaloers hoor. Maar blijf lekker schrijven dan genieten wij zo wel een beetje mee.

  • 13 Januari 2018 - 18:25

    Tante Daan:

    Lieve Maartje, dank je wel weer voor je mooie verslag. Jij geniet daar met volle teugen en wij genieten hier mee met jou. Wat heerlijk dat je het in Cambodja zo verschrikkelijk fijn hebt gehad. Het is precies wat 'mutti' al zei: in een laatje doen en koesteren. Gezellig dat wij elkaar donderdag nog even gezien en gesproken hebben. Je bent nu in Vietnam en gaat daar verder met het beleven van mooie (geluks)momenten. Tot horens xxx

  • 13 Januari 2018 - 19:22

    Yvonne:

    Hoi Maartje,eindelijk tijd voor jouw blog! Wat hebben wij weer genoten! Heel raar,ik zat jouw
    verslag te lezen en op 'n gegeven moment wist ik niet meer wat ik aan 't lezen was,ik zag alleen maar jouw lachende genietende snuit voor me!

  • 13 Januari 2018 - 19:33

    Lucie:

    Weer een vol programma gehad Maartje. Veel gezien en heerlijk gegeten en gedronken. Je hebt het mooie en prachtige Cambodja achter je gelaten en begint weer aan een nieuw avontuur. Ook dat zal weer een mooie nieuwe ervaring worden. Een fijn verblijf in Vietnam.

  • 13 Januari 2018 - 20:01

    Susan:

    Wat een prachtig verhaal weer!
    Echt een ervaring om nooit te vergeten.... koester inderdaad deze bijzondere reis!
    En nu op naar Vietnam. Geniet er weer van

  • 14 Januari 2018 - 01:20

    Anita:

    Hoi schat, wat geweldig alweer, alles ziet er zo goed uit en heel divers. Wat je in een dag al niet kan doen. Zoveel moois. Als je Cambodja verlaat, dan ff Kim Wilde opzetten , nights in Cambodia..... op naar weer een nieuw avontuur. Enjoy . En een goeie reis . Luvvv xxxx

  • 14 Januari 2018 - 10:38

    Buuv:

    wat leuk om weer te lezen, Maartje! misschien maar schrijfster worden :)

  • 14 Januari 2018 - 12:45

    Ans:

    Hoi Maartje,
    Wat een ervaringen zeg, als ik nog maar eens wat jonger was geweest, lijkt me geweldig en ik zou dan ook zeker naar die vlindertuin zijn gegaan. Super. Wat leuk ook dat je steeds weer andere mensen ontmoet met wie je iets leuks gaat doen. Nou ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt om Cambodja te verlaten, maar ook weer leuk om iets anders te gaan ervaren want Vietnam zal ook wel weer wat anders en leuks brengen. Heel fijn dat het zo goed met je gaat en geniet met volle teugen van Vietnam. Goede reis en we horen het wel weer.
    Dikke knuffel Ans

  • 15 Januari 2018 - 16:25

    Anka:

    Het blijft leuk om te lezen hoe geweldig leuk, fijn en gezellig je het daar hebt/geniet....alleen en/of met anderen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

Maartje

Hoii lieve vrienden en familie, Via deze pagina zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reis door Azië! Liefs Maartje

Actief sinds 29 Nov. 2017
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 11312

Voorgaande reizen:

06 December 2017 - 07 Maart 2018

Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

Landen bezocht: