Koh Tao, terug naar mijn favoriete plekje. - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Koh Tao, terug naar mijn favoriete plekje. - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Koh Tao, terug naar mijn favoriete plekje.

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

05 Maart 2018 | Thailand, Koh Tao

Lieve Allemaal!

Woensdag 21 februari. Om 6u busje vanuit Khao Sok naar Suratthani, daar weer de boot om 9u en om 15u kwam ik weer bij Ban’s aan. Wat een heerlijk fijn gevoel kreeg ik. Zo’n thuis gevoel. Vertrouwd. Ik had er echt weer zin in! Ingecheckt, spulletjes in m’n dorm gedumpt, bikini aan. Dikke chill. Daarna Sanne gaan opzoeken, een andere instructrice die ik nog kende van mijn eerste week daar. Lisa en Remco waren er helaas niet meer. Die moesten naar Australië om wat dingen te regelen. Afscheid te nemen van alles en vooral daarvoor moest Lisa nog heel veel regelen. Ze heeft daar zes jaar gezeten en zou niet meer terug gaan. Maar Sanne is ook super gezellig dus helemaal prima.

Daar toen wat anderen meteen leren kennen van haar groepje, een stelletje Cas en Inge, en Floor, super tof meisje. Zij had Jeroen (mijn buddy) eerder tijdens haar reis leren kennen in Bangkok en hij had haar Ban’s als tip gegeven om te duiken. Floor was de enige die door ging met haar Advanced en toen maar alvast meteen met Sanne afgesproken dat ik die dag erna mee ging funduiken met ze.
Die avond met een aantal weer gegeten. Zo relaxt allemaal en zo makkelijk hoe het daar gaat, steeds met anderen, fijne sfeer en iedereen is enthousiast over het duiken.
Daarna nog paar drankjes gedaan en toen gaan slapen.

Donderdag 22 februari. Een helnacht. Ik zat dit keer op een dorm met tien bedden. Maar een aantal Chinezen of Koreanen. Die zo aso zijn als iets. Allemaal. Egoïstisch. Het licht aan doen super vroeg. Maar ook op de boot van het duiken merk je het. Duwen je opzij zulke dingen. Vreemde mensen. En heel de tijd de airco uitzetten. Dus tering warm en ik werd wakker met super veel muggenbulten.

Na een ontbijtje dus eerst gaan regelen dat ik van dorm kon wisselen. Dat kon. Toen verkast naar dorm drie en dat was weer een dorm met zes bedden, mega veel ruimte, weer een bed onder en aan de zijkant dus ideaal. Veel plek om rommel te maken heb ik wel nodig haha!
Daar Martijn leren kennen, andere Nederlandse gast en die sliep boven mij. En later ook nog Jonas, Duitser, en Merijn, ook Nederlander. Sliepen allebei ook op mijn kamer. Merijn was echt mijn maatje geworden later. Hij zou die avond beginnen met de duikcursus, Open Water.

Om 12u afgesproken met Sanne en Floor en rond 12.30u/13u weer de boot op. Ik had weer zoveel zin om te gaan duiken. De eerste duik was weer bij de dive site Chumphon. De diepte duik. De vorige keer tijdens mijn eigen Advanced cursus had ik veel last van m’n oren. Klaren lukte moeilijk. Dit keer ging het super goed en het zicht was zooooo mega goed. Het beste zicht bij Chumphon wat ik tijdens alle duiken daar heb gehad (hierna nog twee keer daar geweest namelijk). En Sanne had er gopro bij dus ook wel nice. Hele grote school barracuda’s gezien en nog veel meer. Was echt een hele gave duik.

Daarna de tweede duik naar White Rock. Weer super goed zicht. Sanne had een groot mes meegenomen voor daar. Toen gingen we even spelen haha. Ze had het mes in het zand gezet en we moesten op z’n kop gaan hangen en met ons ademautomaat het mes indrukken. Dus met ons drijfvermogen ook spelen. Veel gelachen weer onder water haha was echt grappig. Nog een gave vis gezien die ik nog niet eerder had gezien. Ja het was echt een topdag om mee te gaan fundiven. En met Sanne en Floor tussendoor ook gewoon heel leuk.

‘s Avonds weer gezellig met z’n allen gegeten, drankjes gedaan en gaan slapen.

Vrijdag 23 februari. Na een nachtje van twaalf uur slaap was ik weer een beetje bijgeslapen. Heerlijk. En het was bewolkt en regenachtig die dag dus lekker beetje geluierd en gechilld. Eind middag nog wel even zonnig. Dus gechilld met Merijn en nog wat mensen. ‘s Avonds weer met z’n allen gegeten. Dus beetje relaxt dagje met helemaal niks.

Zaterdag 24 februari. In eerste instantie wilden we misschien wat gaan touren maar uiteindelijk werd het een heerlijke zwembadochtend en strandmiddag. Het was Floor d’r laatste dag op Koh Tao dus nog even gezellig dagje gehad!
‘s Avonds zijn we met zessen, Merijn, Jonas, Marije (die met Merijn in Open Water groep zit), Sanne, Floor en ik, gaan eten bij Barracuda. Een restaurant wat boven in het Ban’s complex zit. Ban’s is nogal groot dus er is veel haha. Maar het is een wat duurder restaurant maar wel echt super lekker! Was heel gezellig en mega lekker! Daarna moest Floor helaas weg die had de nachtboot en ging richting Koh Lanta. Wij hebben nog een drankje gedaan en toen ook gaan slapen.

Zondag 25 februari. Weer een relaxt dagje bij het zwembad en strand. Ja zoals jullie horen is dit vooral een relaxte tijd op Koh Tao haha. Af en toe duiken. Verder eten en genieten aan het weer aan het strand of zwembad. Veel gereisd hiervoor dus het is wel heel chill dit haha! ‘s Middags was Merijn terug van hun laatste duiken. Hele duik met walvishaai gezwommen. Facking jaloers haha! Heb nog geen haai en schildpad gezien helaas. Maargoed gun t ze wel daar niet van!
‘s Middags weer met hun gerelaxt en gezellig allemaal. ‘s Avonds weer met z’n allen gegeten en toen gingen we biertjes doen bij Fishbowl (de beachbar van Ban’s). En toen was Roos net aangekomen. Het zusje van Martijn. Die kwam ook duiken en daarna zouden ze samen zes weken gaan reizen, super tof! Roos had een groot stuk oude kaas meegenomen dus dat was genieten haha! Was verder een gezellige avond met veel bier.

Maandag 26 februari. Beetje uitgeslapen, gaan ontbijten met Merijn en Jonas en toen zijn we gaan touren. Marije voelde zich niet zo lekker dus bleef op t resort. Scootertje gehuurd en naar Sharkbay gereden om te snorkelen. Daar kun je mini haaien (1,5 tot 2 meter) spotten en schildpadden als je geluk had. Nou wij hadden geen geluk. Het zicht was echt super slecht en we hadden een haai gezien. M’n tenen open gehaald aan t koraal of iets omdat t zicht zo slecht was. Beetje jammer. Daarna nog even op het strand gelegen daar en toen terug naar Ban’s om nog even te zwemmen en aan t zwembad te chillen. Jammer weer geen schildpad maar was wel weer gezellig. Daarna even de boot gaan boeken om donderdagavond naar Krabi te gaan. Zou eigenlijk eerder gaan maar had het al uitgesteld. Ik wilde liever nog wat duiken maken.

‘s Avonds hadden we met Sanne en Marije afgesproken om sushi te gaan eten. Er was blijkbaar een sushi tentje, had ik eerder moeten weten haha! Maar op maandag is daar altijd 25% korting dus ideaal! Nou dat was lekkerrrr. Eindelijk weer sushi. Genieten genieten haha! Heerlijk.
Daarna gingen Merijn en Jonas nog een drankje in maar ik was echt gaar dus lekker gaan slapen.

Dinsdag 27 februari. Weer een relaxt dagje. Zwembad en strand. Besloten om die woensdag weer te gaan fundiven. ‘s Middags twee en ‘s Avonds een nachtduik. Dus nu een relaxt dagje. Weer met Merijn en Jonas en een paar meiden, Tessa, een Belgisch meisje. Zo grappig is zij. Heerlijk. Normaal als ik een Belg in Nederland hoor is het vaak alleen maar irritant haha maar Tes was echt zo leuk. Heerlijk relaxt dagje. ‘s Avonds weer met een aantal gegeten en toen begon het twijfelen over Krabi. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin meer in. Had al een bootticket en al een vliegticket van Krabi naar Bangkok voor 4 maart maar toen toch maar de knoop doorgehakt. Besloten te blijven op Koh Tao. Hier mijn reis te eindigen. Mijn bootticket om geboekt voor zondagavond 4 maart naar Bangkok en mijn vliegticket is pech. Weggegooid geld al voelde het niet weggegooid. Blijven op Koh Tao voelde gewoon veel beter. En na die beslissing was ik ook echt opgelucht en blij. Fijn om mijn reis hier te eindigen. Ik ga dan ook nog wel anderhalve dag naar Bangkok maar Koh Tao voelt wel meer als het einde.
Daarna nog paar biertjes gedaan en met een goed gevoel gaan slapen!

Woensdag 28 februari. Na een relaxt ochtendje bij het zwembad afscheid genomen van Merijn. Die ging die middag richting Pangang voor de fullmoon party die vrijdag. Maar hij zou waarschijnlijk terug komen voor zijn Advanced dus er was een kans ik hem nog ging zien.
Daarna richting Ban’s restaurant waar ik had afgesproken met Lieske, een Nederlandse divemaster met wie ik zou gaan duiken die dag.

We hadden ook nog twee Italianen die met ons gingen duiken. Mannen van paps leeftijd denk ik, super vriendelijk! Onze eerste duik was weer Chumphon. Het zicht was echt super slecht helaas. Wel heel giant groopers gezien van ruim een meter dat was wel gaaf en daarna besloten gewoon iets minder diep te gaan duiken want dan was het zicht weer beter. Maar ondanks het mindere zicht was het wel weer tof. Duiken is gewoon zo tof. En het was inmiddels weer bijna een weekje geleden dus heerlijk om weer tussen de visjes te zitten.
Onze tweede duik was bij Twins. Daar was het zicht wel echt goed! Mooie tweede duik gehad!

Rond 17u waren we terug, even snel fried rice naar binnen gewerkt en om 18u weer de boot op voor de nachtduik. Weer met Lieske en Martijn ging ook mee dus gezellig! De nachtduik was bij White Rock en was weer geweldig. Zo leuk die lichtjes. En wij waren als een van de eerste in het water dus nog niet zo druk en echt genieten. Een super grote Hermit Crab gezien. Zo tof. En weer roggen. Super gaaf weer gewoon.

Bij aankomst bij Ban’s had Sanne gezorgd voor broodjes kroket. Genieten. Er zit een Nederlander op Koh Tao die kroketten en frikandellen laat importen. De frikandellen waren helaas op haha. Dus een frikandelleke speciaal kom ik deze week bij jullie wel even scoren Steph & José hihi. Maar was wel echt lekker na zo’n nachtduik. Daarna ben ik lekker lang gaan douchen, nog even gaan chillen op de kamer en gaan slapen.

Donderdag 1 maart. Het is alweer maart. Tijd gaat zo snel. En maart betekent bijna naar huis. Wat ik wel prima vond toen dat besef kwam. De enige plek waar ik langer zou willen blijven was hier op Koh Tao. Maar ook wel weer zin om naar huis te gaan. Familie, vrienden, hockey, WOD. Eerst nog even paar dagen genieten!

Slecht geslapen afgelopen nacht dus een lekker lui zwembaddagje. Lekker dagje bakken! Moet wel een beetje zwart terug komen natuurlijk haha. Heerlijk relaxdagje!
‘s Avonds weer met een aantal gezellig gaan eten. Nog even wat gaan drinken bij Ban’s. Super moe weer van de zon en het niks doen haha. De volgende dag zouden we gaan touren dus vroeg naar bed was eigenlijk wel prima!
En ik hoorde van Sanne dat Lisa en Remco zaterdag al terug zouden komen dus super leuk om met hun het hier af te kunnen sluiten!

Vrijdag 2 maart. Tourdagje! Samen met Marije ontbeten, scooter gehuurd, en op pad gegaan. We gingen eerst naar het viewpoint in het zuiden van het eiland. Daar kon je dan twee stranden zien, links en rechts. Was echt super mooi. Kleine maar heftige klim maar het was het helemaal waard.
Even gekeken hoe de stroming stond en of het helder was bij Sharkbay. De zee was super rustig en weinig wind dus we gingen het risico nemen. Eerst even weer terug naar Ban’s gereden. Snorkel gehaald en vinnen gehuurd en toen richting Sharkbay. Het was helemaal geweldig. Acht haaien ofzo gezien. Niet allemaal bij elkaar dus misschien zijn het er maar twee geweest haha. Maar toch gaaf. Ennn een schildpad!! Jaaaa! Eindelijk. Ik was helemaal blij en gelukkig! Zo gaaf! Zo’n mooi beest. Wel een half uur rondom de schildpad gezwommen. Foto’s gemaakt. Helemaal top. En geen kapotte tenen. Super snorkeldagje!
Eind middag waren we ongeveer terug, nog even het zwembad in gesprongen, en toen weer lekker lang gaan douchen. Om 19u afgesproken met Sanne en Marije bij een Italiaan. Goeie pasta op. Daarna ging Sanne terug naar de huisje en ben ik nog met Marije wat kraampjes en winkeltjes gaan bekijken op onze weg terug. Toen kakten we in, moe van de dag. Viewpoint en snorkelen. Maar het was een topdagje! Nog een klein drankje gedaan en lekker gaan slapen!

Zaterdag 3 maart. Met Marije afgesproken bij het zwembad. Het was haar laatste dag op Koh Tao. Zondagochtend zou ze gaan. Ze had last van d’r oren dus wilde niet meer gaan duiken. Ik ging ‘s Middags nog wel misschien. Of zaterdag of zondag, het lag eraan waar de boot heen ging. Ik wilde alleen naar Chumphon, niet nog een keer naar het scheepswrak dus was even afwachten. Is vaak om de dag.
Na de ochtend bij het zwembad ben ik gaan vragen waar de boot heen ging, het was Chumphon. Ik wilde liever die zondag gaan duiken maar dan kon het zijn dat ze dus niet naar Chumphon gingen en ik wilde nog wel graag een keer duiken dat weekend. Dus maar snel ingeschreven voor de fundive!

Om 13u weer de boot op, richting Chumphon. Ik ging met Tibo mee, een Franse divemaster, samen met nog twee Duitsers. De eerste duik was dus Chumphon. Dit keer was het zicht redelijk. Nog niet optimaal maar wel beter dan afgelopen woensdag. Tibo zette de vaart er goed in. Veel gezwommen maar ook veel gezien. Eerst naar de ‘Barracuda’ rots gezwommen. Was ik nog niet eerder geweest. Zoveel barracuda’s niet normaal. Echt zo gaaf! Weer veel giant groopers gezien. Ja was een mooie duik!

De tweede duik was bij Red Rock. Mijn laatste duik van mijn reis. En een van de vetste. Tibo zwom naar een stuk wat ik de vorige keer niet heb gezien bij Red Rock. Zoooo gaaf. Zoveel koraal. Ergens doorheen gezwommen. Onderdoor. Door een soort mini cave. Veel grote triggerfish gezien. Dit was echt zo’n gave duik. Echt een van de vetste van allemaal. Het liefst wilde ik mijn laatste duik met Lisa doen omdat ik met haar ben begonnen. Maar daar was geen mogelijkheid meer voor. Maar wel fijn dat deze duik zo gaaf was en een mooie afsluiter! En met Lies sluit ik die zondag sowieso mijn Koh Tao avontuur af!

Na de duiken heb ik mijn logboek met Tibo ingevuld en toen snel naar het zwembad gegaan. Daar waren Lisa en Remco. Zo fijn om die nog even te zien. Zo vertrouwd nog steeds en super leuk! Nog even met z’n allen gechilld daar (Marije en Sanne waren daar ook) en daarna is iedereen gaan douchen en hadden we om 20u afgesproken bij Barracuda. Met z’n zessen, Marije, Sanne, Lieske, Remco, Lisa & ik. Een grote gezellige bedoeling natuurlijk. Weer super lekker gegeten, wat dingetjes met Sanne gedeeld. Tonijn op toast en garnalen in garlic butter met brood. Goeie Toelie! Super gezellige fijne avond gehad!

Daarna naar bed gegaan. Waar ik het ineens super moeilijk had. Tranen liepen over m’n wangen. Waarschijnlijk toch het besef dat ik nog maar een dagje had. En ja het voelde hier toch echt als mijn einde hoewel ik Bangkok nog had te gaan. Besef dat het einde van m’n reis er bijna is. Hoewel ik het prima vind om naar huis te gaan. Gewoon even alles bij elkaar. Nog een dagje te gaan. Om nog even goed te genieten!

Zondag 4 maart. Super slecht geslapen. Om half 9 lekker bij het zwembad neergeploft om te chillen en half te slapen. Rond 11u m’n spulletjes gepakt en alvast gaan uitchecken. M’n backpack daar achter gelaten. Ik kon daar wel continu nog bij als ik wilde en kon ‘s avonds nog wel gewoon relaxt douchen daar. Daarna weer lekker terug naar het zwembad gegaan. Rond 15u kwamen Lisa en Remco nog even. Die moesten nog van alles regelen die ochtend en middag en het zou super druk worden. Die avond begon een cursus van tien en de komende dagen waarschijnlijk elke dag zo’n groep. Druk maar wel relaxt vinden ze. Sanne en Lieske gaan weg vanaf komende dinsdag. Op vakantie en richting Nederland voor een tijdje.

Nog even gechilld met ze bij het zwembad en daarna zijn hun gaan omkleden en naar Ban’s gegaan. Lisa moest nieuwe groep starten. Ik ben m’n was op gaan halen en lekker lang gaan douchen. Daarna m’n backpack weer ingepakt, m’n schone was moest er nog bij. Daarna naar Fishbowl gegaan. Biertjes gaan drinken met Sanne , Remco en nog een aantal. Rond 18.30u was Lies klaar. Met Lies nog biertje gedaan en even gekletst. Misschien wil ik wel terug komen om mijn divemaster te gaan doen. Even met haar over gehad.
Daarna zijn we met tienen gaan eten. Paar Duitsers, ook instructeurs of divemaster en Sanne, Remco en Lisa. Super gezellig laatste avondje. Toen m’n spulletjes gaan pakken en liep ik Merijn tegen het lijf. Die was echt net terug van Pangang dus leuk om die nog even snel te zien!! Daarna afscheid genomen. Vreemd. Super leuk gehad met Sanne die anderhalve week en heel fijn om Lies nog even te zien! Mooie afsluiter! Wat een toptijd heb ik hier gehad op Koh Tao. Tweeënhalve week in totaal. 16 duiken! Een nieuwe hobby! Super genoten. Hier ga ik zeker nog terug komen!!

Om 21u werd ik opgehaald om naar de nachtboot te gaan. Vanaf Koh Tao met de boot naar Chumpon en vanaf daar met de minivan naar Bangkok. Waar ik nu bijna ben. Nog anderhalve dag hier in Bangkok voordat ik het vliegtuig in stap. Dit was mijn een na laatste verslag. De laatste zal vanuit Nederland zijn!

Liefs Maart

  • 05 Maart 2018 - 07:58

    Lieke:

    Lieve Maartje heerlijke enthousiaste verhalen, super talent in duiken geworden. Maar nu de hoogste tijd om naar huis te komen hoor! We hebben je kei erg gemist !! Maar wat een mooi avontuur heb jij mee mogen maken!! Een goede veilige terug reis ennnnn Welkome Home Maartje ❤️

  • 05 Maart 2018 - 08:05

    Mutti:

    Mooi..... voor altijd in je hart...xx

  • 05 Maart 2018 - 08:06

    Anita:

    He lieverd, super verslagje weer, en wat een bijzondere foto met die schildpad.tsja aan alles komt een eind, maar als ik zo lees , dan ga je vast nog eens terug. Klinkt allemaal heel chill. Echt jouw plekje, en een nw hobby erbij, past wel bij je. Gezellig om je straks eeer te zien rn te knuffelen, een goeie reis terug en tot snel. Dikke kus en knuffel.xxx

  • 05 Maart 2018 - 08:41

    Buuv:

    goede reis en tot snel
    XXX

  • 05 Maart 2018 - 11:47

    Yvonne:

    Lief Maartje,ja nu is 't einde écht in zicht! Je verhalen kende ik al summier maar om ze zo
    uitgebreid te lezen is toch wel heel bijzonder!!! Ik kan me indenken dat je 't moeilijk hebt gehad,met al die lieve mensen om je heen!! Maartje goeie reis terug én welkom thuis!
    Heel veel liefs van o&o.

  • 05 Maart 2018 - 12:21

    Stepham:

    Goed dat je alles zo gedetailleerd hebt opgeschreven in je leuke verslagen. Zo kun je ooit als je oud en het allemaal niet meer weet bent deze reis telkens opnieuw beleven. Nou nog paar daagjes en dan ben je weer gewoon thuis, waar de lente nu ook eindelijk begonnen is. SEE U SOON

  • 05 Maart 2018 - 13:45

    Lucie:

    Wat een mooi verslag weer Maartje. Je hebt je hobby wel gevonden!! Goed dat je daar bent gebleven. Je hebt het super afgesloten. Snap dat je het moeilijk hebt gehad. Je laat zoveel gezelligheid achter en zoveel leuke mensen!! 3 maanden zijn voorbij gevlogen maar je hebt ze volledig benut. Ik wens je een hele goede terug reis en tot snel. Ik kan niet wachten om je weer te zien.

  • 05 Maart 2018 - 14:47

    Jose:

    Wat een verslag lijken wel mini boekjes. Maar weer super om te lezen wat jij daar allemaal doet. Een hele goede reis terug en kijk er naar uit om je weer te zien.

  • 05 Maart 2018 - 19:03

    Tante Daan:

    Hey schattie, wat een gezellig verslag weer! Goed dat je ervoor gekozen hebt om laatste gedeelte van je avontuur af te sluiten op jouw favoriete plek. Fijne contacten, lekkere chillmomenten en veel duiktripjes. Logisch dat je verdrietig was. Dat je teruggaat lijkt me zeer duidelijk. Heerlijk dat je weer naar huis komt, we hebben je erg gemist!! Bedankt voor alle momenten die je met ons gedeeld hebt. Alvast goede reis en tot heel gauw xxx

  • 06 Maart 2018 - 15:36

    Ans:

    Nou zeg wat een avonturen. Dat duiken is toch wel erg speciaal geweest, dat hoor je van iedereen. Fijn dat je straks weer op hollandse bodem bent en waar je nog heel lang van kunt nagenieten en alle mooie momenten kunt delen met familie en vrienden. Welkom thuis weer en ik hoor snel hoe de terugreis is gegaan.
    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Tao

Maartje

Hoii lieve vrienden en familie, Via deze pagina zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reis door Azië! Liefs Maartje

Actief sinds 29 Nov. 2017
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 11334

Voorgaande reizen:

06 December 2017 - 07 Maart 2018

Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

Landen bezocht: