Phong Nha - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Phong Nha - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Phong Nha

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

29 Januari 2018 | Vietnam, Phong Nha

Lieve Allemaal!

Na een kort ritje van vier uurtjes vanuit Hué kwam ik om 21.30u aan in mijn hostel in Phong Nha. Redelijk gesloopt dus meteen m’n bedje in gekropen, nog even wat gekletst met de meiden op m’n kamer en daarna gaan slapen.

Zaterdag 27 januari. Na een goede nachtrust en goed ontbijtje werd ik om 9u opgehaald. Met een groep van 12 man gingen we een dagtour doen naar de grotten! Via een prachtige weg door een groot natuurpark arriveerden we eerst bij de ‘Babycave’. Weet niet meer precies hoe die heet maar die gids noemde ‘m zo. Daar hebben ze tijdens de oorlog een bom gegooid waardoor de ingang was gesloten. Daardoor zijn er 8 mensen overleden die opgesloten zaten. De grot kon je niet in maar er stond daar een groot moment.

Hierna eindelijk naar de ‘echte’ grotten. In de ochtend zouden we de ‘Paradise cave’ gaan bewonderen. Met kleine buggies naar het startpunt en vanuit daar moesten we wandelen. Via een kleine beklimming door de mooie omgeving kwamen we boven aan en toen de Paradise cave in. De naam doet zich eer aan! Wat een grot. Zo immens en echt fantastisch. Stalagmieten en stalactieten. Echt geweldig. De tieten waren mooier dan die mieten natuurlijk. Nee zonder grappen haha het was echt zo mooi!! Op de foto’s komt het eigenlijk niet echt over. Het was echt prachtig!!

Na anderhalf uur te grot te hebben bewonderd gingen we verder richting de ‘Dark cave’. We hadden eerst een gezamenlijke lunch daar. Local food maar erg lekker! En omringd door prachtig uitzicht. Vervolgens moesten we ons gaan omkleden, voor de Dark cave mochten we alleen onze bikini of zwembroek aan. Ook geen slippers of schoenen. Spullen in de kluisjes en we kregen een klimgordel en zwemvest aan en we moesten een helm op. Ik denk dat de helm bij onze prijs was inbegrepen want er waren ook groepen zonder helm. Nadat ze ons hadden ‘aangekleed’ moesten we met een trap omhoog. Het leukste gedeelte als eerste. Ziplinen over het water naar de overkant! Super vet haha! Daarna kon je zwemmend of via een pad naar de grot. Op een saai chagrijnig Duits stel na gingen we allemaal zwemmen. Op dat stel na een super leuke groep met een aantal Ierse, Engelse en Schotse jongens. Twee Engelse meiden. Een Australische jongen en een meisje uit Zuid-Amerika geloof ik. Toen kwamen we aan bij de Dark cave. En de naam zegt het natuurlijk al. Rete donker. Vandaar de helmen met lichten erin. Ook weer stalagmieten en stalactieten. Maar hier ook fossielen wat ook gaaf was!

Na dit stuk mochten we onze zwemvesten uit doen alleen onze helmen moesten we wel op laten. Daarna door super smalle stukjes waar je wel gewoon rechtop kon lopen richting het modder stuk. Tijdens dit stukje waren we blij met onze helmen want een aantal jongens, en ikzelf ook, waren niet zo goed in recht lopen haha! Aan het einde van het stukje liepen we al door de modder en op een gegeven moment werd het steeds dieper tot we vanzelf erin vielen. Het was dus niet overal van die dikke modder alleen onderin en verder een groot modderbad. Maar wat hieraan echt grappig was dat je bleef drijven zonder iets te doen. Zonder zwemvest. Waarschijnlijk zo zout water. Veel lol gehad want we waren tering smerig. De gids was ook niet mee gegaan in dit stuk. Op een gegeven moment vonden de mannen het wel een goed idee om met z’n allen tegelijk het lichtje van onze helmen uit te doen. Hetgeen gebeurde wat we konden verwachten, toen het helemaal donker was werden we van alle kanten nat gespetterd met modder haha! Veel lol gehad!

Vervolgens weer terug de grot uit en met een bootje peddelend terug naar het beginpunt van de zipline. Daar had je nog een soort wipe-out stuk en een kabelbaan waarnaar je in het water terecht kwam. Super mooi blauw water.

Nadat we weer omgekleed waren gingen we rond 17u terug naar het hostel. Daar had ik nog de tijd om even op m’n gemakje te douchen en te eten. Om 21u werd ik weer opgehaald om met de nachtbus naar Hanoi te gaan!

Wat een gave dag. Vooral de Paradise cave was echt geweldig!

Liefs Maart

  • 29 Januari 2018 - 11:12

    Lucie:

    Geweldig Maartje hoe je alles omschrijft. Jullie hebben onwijs veel lol gehad. Dit soort uitstapjes past wel bij jou ( ha ha). Lijkt me wel
    spannend, je weet niet wat je kunt verwachten in die grotten. De moeite waard dus!!

  • 29 Januari 2018 - 11:16

    Mutti:

    Haha dikke lol weer....ook dit zie ik weer voor me, zeker in combi met foto’s en Google. ;)

  • 29 Januari 2018 - 11:16

    Yvonne:

    Lief Maartje,wát 'n mooie verslagen heb je weer! Gaat 't met je rug?Blijf voorzichtig hoor!
    Ik begin toch wel 'n beetje jaloers te worden,als ik jonger was zou ik die grottentocht
    ook gedaan hebben,geweldig,wat een avontuur!!Opa en ik zijn zo blij dat je zoveel doet
    en geniet van al 't mooie op jouw weg!! We kijken weer uit naar je volgende blog!
    Dikke

  • 29 Januari 2018 - 12:57

    Anita:

    Hihi prachtig dir grotten, ik krijg er alleen de kriebels van. zeket als het smalletjes gaat worden. Maar een aparte ervaring weer. Wat heb jij een fantastische tijd, ik blijf me verbazen dat er zoveel te zien is. Geweldig. En je doet ook echt alles, trots op je. Kissie xx

  • 29 Januari 2018 - 12:57

    Stephan:

    kun je ook eens een iets negatiever verslag schrijven? dat zou alle thuisblijvers en volgers van jou verhalen een iets minder jaloers gevoel geven :-) haha. Lekker blijven genieten helaas voor jou al halfweg inmiddels.

  • 29 Januari 2018 - 14:34

    Ans:

    Hoi Maartje, Wat een prachtige ervaring weer, heel wat moois en dikke pret en dat is ook super. Je verhalen blijven leuk zeg. Blijf genieten van alles en iedereen. Dikke knuffel

  • 29 Januari 2018 - 16:45

    Tante Daan:

    Wat ben je toch een goede verhalenverteller Maartje. Ik zie de beelden zo voor me. Weer een mooi avontuur beleefd. Voor geen geld zou ik de grot in gaan. Goed dat jij meer lef hebt!! Enjoy lieve schat. Liefs

  • 02 Februari 2018 - 17:43

    Susan:

    Wat vet zeg.... en dat je het allemaal maar durft!
    Lachen ook dat je zo goedgelovig als je bent het lampje op je helm uit doet in de dark cave.... met mannen in de groep had je kunnen verwachten dat ze iets uit zouden vreten.
    Gelukkig dat je daarna in het hostel echt lekker kon douchen!
    Veel gedaan ook weer in korte tijd.... snap dat je regelmatig op tijd je bed in duikt!
    Tot snel weer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Phong Nha

Maartje

Hoii lieve vrienden en familie, Via deze pagina zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reis door Azië! Liefs Maartje

Actief sinds 29 Nov. 2017
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 11343

Voorgaande reizen:

06 December 2017 - 07 Maart 2018

Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

Landen bezocht: