Mai Chau - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Mai Chau - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Mai Chau

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

18 Februari 2018 | Vietnam, Mai Châu

Lieve Allemaal,

Even geleden.. niet echt van gekomen in de tussentijd haha. Dus komende dagen waarschijnlijk even wat meer verslagen achter elkaar.

Vrijdag 2 februari. JARIG! 25! Fiske! Heuj!
Rond 8u vertrokken we richting Mai Chau. We hadden een groep van 10, nog een ander meisje, Australisch, en 8 mannen. Paar Duitsers, Franse, Engelse, Australiërs. Super toffe groep en chill met veel mannen. Geen gezeik haha en veel lol! Rond 12u kwamen we aan bij onze homestay. Helemaal geweldig. Het leek meer op een soort van vakantiepark, maar dan klein. Je had er fietsen, scooters, drie grote huizen waarvan twee gebruikt werden voor tours. Wij als gasten sliepen dan op de bovenverdieping. Een grote slaapzaal met allemaal een bed en klamboe. Super knus en gezellig. We hadden eerst even tijd om onze spullen te dumpen boven, we zouden hier twee nachten blijven, en om 12.30u moesten we komen voor de lunch. Local food, rijst, kip met van alles, springrolls, van alles wat, goed verzorgd!

Om 14u moesten we klaar staan voor de fietstocht. Lekker rondgereden en genoten van de super mooie omgeving. Foto’s spreken voor zich! Op een gegeven moment wist iedereen wel dat ik jarig was en Bin, onze gids, had voor rice wine gezorgd dus rond 16.30u zaten we aan de shotjes haha! Tegen 17.30u weer terug bij de homestay. Nog even geskypt met opa en oma en daarna kregen we weer een heerlijke ‘local’ maaltijd voorgeschoteld. Daarna nog even gefacetimed met thuis en toen met heel de groep bij het vuurtje gezeten. ‘s Avonds was het niet zo warm dus iedereen zat daar met een lange broek en trui lekker knus omheen! Gezellig sfeertje!

Tegen 20u kregen we een Vietnamese dans te zien. De mensen van daar deden dat zelf, echt heel leuk om te zien! En blijkbaar doen ze dat niet altijd maar we waren met een grotere groep dus dan wel. Daarna hadden ze een verrassing voor mij, ze hadden een birthday cake gekocht, zelfs mijn naam stond erop, was echt heel leuk. Met z’n allen taart gegeten mer rice wine. Zowel shotjes als uit een grote lege kokosnoot met bamboe rietjes. Gedanst, gefeest, ook met de kindjes van daar, wat echt schatjes waren.
Nog even bij het vuurtje gezeten en toen allemaal gaan slapen.

Zaterdag 3 februari. Om half 8 kregen we een ontbijtje met pancakes, jam, bananen en honing.
Weer een volle dag voor de boeg. Eerst twee uurtjes rijden, met op de weg er naartoe een tussenstop bij de Bamboo Factory. Waar ze alle chopsticks maken. Super vet om te zien! Echt groot en veel met de hand. Daarna door naar de plek waar onze ‘trekkingstocht’ begon. Het was meer een wandeling, wel paar zware stukken, en een jongen was geblesseerd dus soms duurde het wat langer. Maar de tocht was prachtig. Vergelijkbaar met Sapa, maar dan nog mooier, misschien ook omdat het nu wat beter weer was. Vooral ook veel leuker. Gezellig met een groep. Na een paar uur hadden we een stop bij een homestay voor de lunch. Eigenlijk zouden we daar de tweede nacht slapen maar het water stond te laag dus konden we daar de derde dag geen activiteit meer doen, we zouden eigenlijk in een bamboe bootje gaan varen daar. Maar de homestay in Mai Chau was super dus ik vond het wel prima haha! Na de lunch moesten we nog een klein uurtje lopen en toen weer twee uur terug naar de homestay waar we sliepen. Weer even gechilld bij het vuurtje en toen kregen we weer een heerlijke maaltijd voorgeschoteld.

Er was nog een groep aangekomen, vijf meiden, waarmee we daarna bij het vuurtje hebben gezeten. Biertje erbij en weer een heerlijk relaxt avondje.

Zondag 4 februari. Weer een goed ontbijtje, dit keer lekkere harde broodjes met twee gebakken eitjes. Vervolgens gingen we vandaag touren op de scooter. Die meiden hadden een tour van twee dagen dus die zijn ook mee geweest. Met z’n vijftienen achter elkaar aan. Het was alleen best bewolkt die ochtend dus goed koud haha. Nog gestopt bij een watervalletje en een klein tochtje op de boot gehad. Koud maar wel mooi!

Weer terug bij de homestay kregen we weer een lekkere uitgebreide lunch en daarna afscheid nemen van de mensen daar en terug naar Hanoi. Zo’n vriendelijke mensen heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je voelt je daar echt een stukje van hun familie. Echt een super leuke tour. Mooie omgeving, lieve mensen, super fijne homestay en een leuke groep! Iedereen is normaal geneigd om Sapa te doen maar ik zou Mai Chau eerder aanraden. En niet alleen omdat ik hier betere ervaringen had maar sowieso in het algemeen. Veel leuker, betere temperatuur en ook super mooi!

Rond 17u/18u waren we weer terug in Hanoi. M’n spulletjes gedropt op m’n kamer, was laten doen, even wat gegeten en verder niet zoveel meer gedaan.

Ja Mai Chau was top! Super verjaardag gehad. Vorig jaar Aruba, nu hier. Anders dan anders maar echt heel leuk!

Liefs Maart

• 18 Februari 2018 - 01:17

Ingrid:

Yeuh! Ik begon dit al te missen! Enjoy nog ff Maart!

• 18 Februari 2018 - 08:21

Jose:

Leuk om weer iets van je te horen, heb natuurlijk contact met de overbuurvrouw, maar vindt het toch gezellig om weer een verslag van je te lezen. Geniet er nog even van Maartje het is nu echt bijna voorbij.

• 18 Februari 2018 - 10:00

Suus Vd V:

Jeuh, mailbox ontplofte

• 18 Februari 2018 - 10:02

Suus Vd V:

Heel verhaal en alleen de eerste 3 woorden staan in de reactie.
    Haha, in ieder geval leuk om jouw berichtjes te lezen maartje. En dan ook 7 ineens tegelijk.

• 18 Februari 2018 - 10:11

Mutti:

Begint goed op de zondagochtend met veel verslagen Haha ! Goh alweer 2 weken geleden zeg....je verjaardag en die tour! In die tussentijd weer veel gebeurd! Xx

• 18 Februari 2018 - 10:27

Susan:

Wow gaaf weer hoor....
    En wat ben je verwent met al die lekkere ontbijtjes, lunches en local dineetjes!
    Ik zit nu te wachten tot mijn croissantjes uit de oven komen en de eitjes uit de pan!
    Ook erg lekker, maar met een ander uitzicht en temperatuurtje als dat jij het hebt

• 18 Februari 2018 - 11:50

Tante Daan:

Zo zeg, mij tablet crashte zowat. Lekker veel berichtjes. Heb je verslagen gemist. Dit was weer een hele fijne. Wat vliegt de tijd. Je bent alweer 2 weken 25 jaar! Wat heerlijk om te lezen dat je zo verrekkes geniet. Ik ga nu naar het volgende verslag. Tot zo xx

• 18 Februari 2018 - 14:02

Lucie:

Hey Maartje, ik zat echt te wachten op een bericht van jou. Is lang geleden. Wat een super verjaardag heb jij daar gehad. Is eens wat anders (ha ha). Verder was daar alles weer top geregeld zo te lezen. Bijzonder weer wat je allemaal gezien en gedaan hebt.