Slowboat en Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu Slowboat en Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Maartje Spijkers - WaarBenJij.nu

Slowboat en Luang Prabang

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

23 December 2017 | Laos, Luang Prabang

Lieve kerst mensen,

Maandag 18 december. Na ‘s morgens vroeg te zijn opgehaald bij mijn hostel in Chiang Rai ging ik met de minivan richting de slowboat. Eerst naar de grens, visum regelen en alles, toen al de grens over, ergens gestopt om eten in te slaan en rond 11u stapte ik in Huay Xai op de slowboat. Niet wetende wat me precies te wachten stond. Veel goede verhalen gehoord over de mooie omgeving tijdens de tocht maar toch weet je eigenlijk nog helemaal niks. Het was helemaal waar, in één woord GEWELDIG! Lekker varen door de Mekong, super super mooie omgeving. De kleuren, heel veel groen, frisse lucht, lekker windje. De locals die je ziet van dichtbij in super kleine ‘dorpjes’. Als we ergens langs vaarde kwamen alle kindjes naar beneden gerend en zwaaien. Heel bijzonder om te zien. Af en toe wat locals die ergens werden gedropt of instapte. De zonsondergang ‘s avonds. Maar ook gewoon een tocht om tot rust te komen. Fris windje door je haren en gewoon genieten, genieten van de omgeving en alles op je af laten komen en ook heel veel tijd om alles te laten bezinken. Heerlijk.

De eerste dag was ongeveer 6 uurtjes, rond 17.30u waren we ongeveer in Pakbeng, een klein dorpje halverwege. De eerste tocht zat ik bij mensen uit m’n busje van de ochtend, lieve mensen maar vrij rustig. Wat ik wel prima vond even lekker relaxt dagje. Eenmaal daar aan land hoorde ik een jongen Nederlands praten dus heb aangesproken, Freek, 25, hij had contact gekregen met een Duitse vrouw, Sabine, 33, en zij waren ook van plan in t dorpje eerst naar boven te lopen en daar te kijken in welk hostel we gingen slapen. Toen we uit de boot stapte stonden er namelijk super veel mannen, vrouwen en kindjes met foto’s om ons naar hun hostel te krijgen. We zijn naar boven gelopen en uiteindelijk een hostel geboekt. Lekker dichtbij zodat we de volgende ochtend snel weer bij de boot zouden zijn. Sabine kende ik niet en die vroeg om een kamer te delen. Stonden aparte bedden en dus goedkoper dus helemaal prima! Daarna zijn we een restaurantje op gaan zoeken en samen met een Frans stel een super leuke avond gehad! Over van alles en nog wat gehad en veel gelachen!

De volgende ochtend rond 10u vertrokken richting Luang Prabang, nu zat ik bij Freek en Sabine en weer een hele fijne tocht gehad! Af en toe wat gekletst en verder gewoon genoten. En qua foto’s, je kon foto’s blijven maken.. wat t fijne was aan deze tocht was dat het lang genoeg duurde om veel foto’s te maken én te genieten! Super bijzondere tocht vond ik het!

Rond 17u waren we in Luang Prabang. In Pakbeng hadden we alledrie hetzelfde hostel geboekt dus samen de tuktuk in en richting ons hostel. Daar raakte we meteen met andere backpackers aan de praat, 3 Belgen, ‘n Duitser en ‘n Amerikaanse, met 8en zijn we toen hapje gaan eten. Heel spontaan en relax. Daarna de night market over en nog naar een of andere buitenbar geweest omdat we daar gratis drank kregen bij aankomst haha. Ze hadden daar oa een kampvuur en Jenga in t mega groot, zag er wel leuk uit maar er was niet heel veel te doen omdat het beetje buiten het stadje lag, althans niet op loopafstand. We werden meteen geconfronteerd met de mega kou. Met een trui was het nog steeds mega koud dus even flink omschakelen haha! Na die bar terug naar het hostel en lekker gaan slapen!

Woensdag 20 december. Na een ontbijtje in het hostel zijn we de stad rond gaan lopen, Laos is soort Frans of iets, wat betekent dat ze hier HEERLIJKE baguettes hebben, weer is wat anders dan rijst of Pad Thai haha! Bij een Frans bakkertje eerst een croissantje gaan eten en daarna de tempels in de stad gaan ‘bewonderen’. Tempels is toch niet helemaal mijn ding, er zijn mooie bij maar in Luang Prabang vond ik ze toch niet echt geweldig. Super lekker geluncht, toen een heerlijk hard stokbroodje en ‘s avonds de berg opgegaan waar je super mooi uitzicht hebt. We waren daar al rond 15.30u/16u dus eigenlijk niet van plan tot en met zonsondergang te blijven. Maar we raakte aan de praat met een Duitse jongen, Ferry. Die zat al een tijdje klaar op het beste plekje met z’n camera op ‘n standaard. Hij vertelde dat hij wel zo vroeg moest zijn omdat het met zonsondergang rete druk is daar en je niet meer kan lopen of verplaatsen. Dat was ook helemaal waar, niet normaal hoeveel mensen. We zijn dus gebleven, bij hem gaan zitten, Freek is nog op en neer gegaan om 4 Lao biertjes te halen dus we konden onze tijd wel overbruggen! Het was het meer dan waard want de zonsondergang vanuit de berg in andere bergen zien gaan was geweldig om te zien. Daarna zijn we via het hostel gegaan om wat spulletjes te droppen en om te kleden om vervolgens bij de night market in een streetfood straatje te gaan eten. Ferry was ook meegegaan en wist wel een lekker eetplekje! Voor 15.000 kip (ongeveer €1,50) kon je een schaal helemaal vullen met wat je daar allemaal wilde hebben, noedels, rijst, springrolls, eitje, groenten, rauwkost, fruit, brood, kroepoek, noem het maar op (alleen vegetarisch, voor vlees moest je apart betalen) en dan werd het nog even gewokt en smullen maar!
Na deze heerlijke maaltijd zijn we naar de Utopia bar gegaan, 20 meter van ons hostel af, waar het ‘s avonds te doen is (tot 00.00u daarna is overal alles dicht op de bowling na). Daar kwamen we weer bekende tegen ook van de boot. Dat was ook wel het leuke in Luang Prabang, de stad is niet mega mega groot waar je moet zijn, dus overdag of ‘s avonds, je kwam vaak bekende tegen van de boot! De bar zelf was heel leuk aangekleed, overal zithoekjes, ook weer een vuurkorf, fijne avond alweer!

Donderdag 21 december. Om 8.30u hadden we (Freek, Sabine en ik) de minivan geboekt om naar de Kuang Si waterval te gaan. Toen we aankwamen liepen we eerst door een soort berenpark. Beren die ze gered hebben verbleven daar. Veel ruimte en mooi om te zien. Maar ik wilde meteen door haha, op naar de waterval. Je moest omhoog en daar was het, blauw water en echt prachtig. Je moest steeds verder omhoog en het werd alleen maar groter en nog mooier. Als jullie de foto’s zien begrijpen jullie wel wat ik bedoel! In ons busje zat een Frans meisje, Emma, waarmee ik daar in contact kwam. Sabine en Freek bleven treuzelen bij de beren dus wij waren alvast doorgelopen! Veel gekletst over onze reis en wat zij allemaal al had gezien en gedaan. Zij was al lang aan het reizen, hiervoor in Australië en Nieuw-Zeeland geweest en nu kwam zij vanuit Zuid-Laos waar ik dus nog naartoe moest. Gezellig gehad en samen alles bewonderd. Nog helemaal de berg opgeklommen waar je een mooi uitzicht had, helaas zag je daar de waterval niet maar alsnog mooi uitzicht. Na een tijdje weer terug naar beneden waarnaar ik toch een duikje wilde nemen. Er waren twee ‘swimming areas’. Het was mega mega koud, helemaal omdat we ‘s morgens waren gegaan, maar dat was slimmer omdat het ‘s middags daar altijd super druk is dus staat iedereen steeds in je beeld als je foto’s wilt maken haha. Twee andere Nederlandse kindjes zaten ook in het water dus samen de kou overwonnen. Alles voor de foto’s haha!

Rond 13.30u weer in het stadje om bij hetzelfde lekkere restaurantje met de baguettes te gaan lunchen. Emma was ook gezellig meegegaan! Relax middagje gehad verder in het hostel en gedoucht enzo en later weer afgesproken met Ferry en Emma bij de night market om samen te gaan eten. Vanuit daar nog met Chelo, een jongen uit Paraguay, en met Scott, een jongen die uit Duitsland komt maar woont in Schotland, naar de bowling gegaan. HET ding in Luang Prabang. De meeste gaan daar pas om 23.30u naartoe omdat daarna dus alles dicht is behalve de bowling. Vooral de locals zitten daar, die mega zat te worden en van de bowling worden weggesleept, tenminste dat is wat overal wordt gezegd haha! Wel lachen weer een keer bowlen! Paar keer gespeeld, veel gelachen en mooie afsluiter van Luang Prabang! Rond 00.30u weer in ons hostel om snel te gaan slapen om om 6u de volgende ochtend weer opgehaald te worden om met Freek en Sabine naar Vang Vieng te gaan!

Heel lang verhaal weer, hopelijk niet al te langdradig haha! De boot is een hele bijzondere ervaring, het kost misschien wat meer tijd maar had het niet willen missen!

Foto’s uploaden lukt hier nog steeds niet echt.. daarom zet ik ze vooral op Facebook. Niet alles natuurlijk haha maar steeds een indruk!

Fijne dagen allemaal, geniet van de mensen om je heen en maak me niet te jaloers! Ik hoorde mama al over carpaccio dus ik krijg het nog zwaar hier, al mag ik niet klagen denk ik haha!
Geniet van alles en van elkaar!

Dikke kus Maart

  • 23 December 2017 - 18:52

    Anita:

    He Maart,

    Je gaat als een trein, jeetje wat een belevenissen, niks driving home for christmas voor de carpaccio,
    menigeen wil met je ruilen , blij dat je het super hebt. Geniet geniet geniet......dikke kus xxx

  • 23 December 2017 - 19:43

    Ingrid:

    Chickaa!!
    Mega jaloers weer hier, zie het allemaal helemaal voor me!
    Fijne dagen daar en die carpaccio regel ik als je terug bent! Xx

  • 23 December 2017 - 19:51

    Tante Daan:

    Hey wereldreiziger, hoezo langdradig? Ik hang aan je lippen, werkelijk wat een geweldig verslag weer!! En zo'n mooie contacten die je daar hebt. Super gewoon. Hou vooral niet op met genieten. Voor jou en je medereizigers ook heel fijne kerstdagen. Veel liefs van ons xxxxxxxx

  • 23 December 2017 - 20:20

    Yvonnne:

    Hoi Maartje,die carpaccio is voor opa........wij krijgen vis!
    Ik moet alle foto's nog bekijken Maartje,'t lukte vanmiddag niet! Ik had 't zilver bij jullie meegenomen,want mama kwam er niet meer toe omte poetsen.Vanmorgen naar Elly geweest,je weet wel van de wandelclub. Vanmiddag begonnen met poetsen en toen kwamen
    Teun en Boet,maar dat wist ik,toen kwam t Rita en even daarna t Daan en o Maarten.
    Dus gezellig zitten te koffieën en theeën en babbelen! Nu lig jij al te bed,jammer, maar dan lees je 't morgen wel! Ik ga direkt jouw foto's bekijken,dus zie je morgen wel wat ik er van vind! Maartje wat heb je weer gezellig geschreven,ik sta verwonderd over jouw verhalen!
    En........ik vind 't knap van je dat je zoveel onderneemt,goed hoor! En fijn dat je leuke mensen ontmoet! Ik geniet van je verhalen,en ook van je EETverhalen!!!!! Je maakt me ook jaloers!!

  • 23 December 2017 - 21:21

    Mutti:

    Carpaccio! Pfff kan je nog genoeg eten! Lekker allerlei groentes en noodles! Ben blij dat je t nu wel lust

  • 23 December 2017 - 21:23

    Mutti:


  • 23 December 2017 - 21:25

    Mutti:


  • 23 December 2017 - 21:27

    Mutti:

    Wij gaan net als jij genieten.,
    Greetz aan je vrienden en Merry Christmas, dikke xx

  • 23 December 2017 - 22:23

    Lucie:

    Niks nie saai Maartje, geweldig jouw verhalen. Alles wat je doet is leuk.
    Ga daar lekker kerst vieren met al je backpack vrienden. Zal zeker een leuke en gezellige kerst worden.

  • 23 December 2017 - 22:59

    Jose:

    Mooie verhalen Maartje echt een feestje om ze te lezen.jij ook fijne dagen daar zal toch een beetje raar zijn. Maar zolang je shusi hebt moet je niet jaloers zijn op de carpaccio.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Maartje

Hoii lieve vrienden en familie, Via deze pagina zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reis door Azië! Liefs Maartje

Actief sinds 29 Nov. 2017
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 11309

Voorgaande reizen:

06 December 2017 - 07 Maart 2018

Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

Landen bezocht: